maandag 20 juni 2011

Verzorging van 100% natural hair kroes en krul DEEL 2

Hallo lieve volgers! Ik ben er weer met tips wat ik zelf heb gekregen of gezocht. In het vorig bericht hadden we het over je haar hydrateren met conditioner, en dat je dan niks anders nodig hebt. Maar helaas kan het zijn dat je haren zo erg beschadigd zijn, dat het héél lang zou kunnen duren voordat het er echt gezond uit gaat zien. Je moet dan heel veel geduld hebben en de discipline behouden in de methode van hydrateren met conditioner.
 
Olijfolie en jasmijnolie
 
In de tussentijd dat je haren er heel erg droog en dor uitzien, kun je proberen om olijfolie en/of jasmijnolie in je haar te smeren. Die zorgen ervoor dat je haar toch nog een mooie glans krijgt. Het ruikt alleen niet zo erg lekker.


Geen haarverf of warmtebronnen

Als je gaat voor 100% natuurlijk haar en dus nooit meer wilt straighten/relaxen/texturizen zoals ik nu doe, dan heb ik nog meer tips om je haar gezond te houden. Als je graag een ander kleur in je haar wilt, kun je beter geen haarverf gebruiken, want die hebben schadelijke stoffen in zitten die je haar toch nog kunnen beschadigen, soms net zo erg als de straightener/relaxer/texturizer. Een tip is dan om haarkleuring van Bigen te gebruiken of Henna.
Bigen is een haarkleurpoeder met langdurige werking. Het bevat geen ammonia en geen waterstofperoxide. Dit geldt ook voor de henna.

Wat je ook beter niet kunt doen als je je haar gezond wilt houden en beschadiging wilt voorkomen, is niet constant je haar blootstellen aan hitte. Föhn je haar dus zo min mogelijk, en gebruik ook niet te vaak of helemaal geen hete stijl- of krultang. Je brandt als het ware al de vetten, mineralen en proteïnen uit je haar. Het wordt langzamerhand droog en dor. Zelf zou ik alleen bij speciale gelegenheden mijn haar föhnen of stijlen. Met een trouwerij bijvoorbeeld of met Kerst of Pasen. Dat wordt dus maar 1 tot 3x in een heel jaar dat ik hitte zou gebruiken in mijn haar. En dan nog zou ik ervoor zorgen dat de warmtestand niet op z'n hoogst staat.

Als je één van bovenstaande handelingen toch heel vaak toepast, dan kun je op den duur weer helemaal overnieuw beginnen met je haar; weer alles eraf knippen, heel lang wachten tot het weer uitgroeit en gezond wordt, etc.






Geen opmerkingen:

Een reactie posten