maandag 14 maart 2011

De reis terug naar mijn natuurlijke haartextuur.

    Dit is mijn eerste keer dat ik een blog maak. Hopelijk gaat het goed! 

Na jaren chemisch troep in mijn haar te hebben gebruikt, wil ik mijn natuurlijke haartextuur terug. Ik heb namelijk halfkrullend kroeshaar die ik altijd stijl wilde dragen door middel van chemisch spul; "hairrelaxer" of "hairstraightener" genaamd. Ook
heb ik in het verleden vrij vaak mijn haren ontkleurd om een dieper kleureffect te krijgen wanneer ik ze wilde verven. Later heb ik een soort van texturizer gebruikt om toch nog mijn haren te laten krullen. Krullen met chemisch spul dus. Nu wil ik proberen om die krullen op de natuurlijke manier te laten uitkomen. Dit kan door middel van het laten uitgroeien van het behandelde haar. De kortste klap is eigenlijk om alles helemaal kort te knippen of scheren,
Relaxed haar met stukjes extenssion
want op die manier heb je gelijk gezond haar die uitgroeit, zonder chemisch spul . Maar niet iedereen durft dat, ik ook niet. Gelukkig kun je het ook geleidelijk aan laten uitgroeien. Dan moet je maandelijks je punten afknippen. Dat betekent dan wel dat er een hele tijd overheen gaat, minstens een jaar of meer. Sinds december heb ik texturizer voor het laatst gebruikt. Mijn haar is nu dus langzaamaan aan het uitgroeien. Vanaf het begin had ik ook vaak nepvlechtjes of hairweaving (extensions) in gehad. Dat kan nu ook nog steeds. Zo kun je toch nog varieren als je toch even een keer iets anders wilt. Bovendien groeit mijn haar sneller wanneer ik dat in heb (het moet dan wel minimaal 1 maand in blijven zitten).

Met nepvlechtjes 

Wat betreft producten ben ik aan het experimenteren. Ik gebruik bepaalde producten waarvan ik zie dat ze goed samen gaan met mijn haar. Ik was mijn haren met shampoo mousse van het merk Profectiv of de anti-breakage anti-itch cleanser van hetzelfde merk. Daarna geef ik ze een behandeling met een speciale conditioner die voeding geeft aan mijn haar en het beschermt, herstelt en de groei stimuleert. Ik gebruik Mega Growth Conditioner van het merk Profectiv.  Daarna doe ik een "leave-in conditioner in mijn haar. Dit is belangrijk om het haar soepel en gezond te laten blijven. Dan breken ze niet snel af als je kamt. Op dit moment gebruik ik het merk African Gold met vitamine B5. 

Mijn natuurlijke krullen als kind (8jr)
Op foto links: als kind nog nooit eerder chemisch spul in haar gehad! Krullen zijn gestyled door rollers te gebruiken in nat haar. Duurde een hele nacht om te drogen zodat de pijpekrullen konden ontstaan.

Mijn krullen als baby
E nu is het tijd om de krullen te activeren. Eerst doe ik een curl activator lotion in (Care Free Curl Gold van het merk Softsheen-Carson).Daarna blijf ik het haar omhoog knijpen om de krullen vorm te geven. Na ongeveer een uur als het haar wat aan het drogen is, knijp ik weer even, en smeer nog wat curl activator in als nodig. Na nog eens een uur weer (hangt af van hoe lang het duurt voor je haar droogt en hoe "gepoft" je je haar wilt hebben). Als het haar er nog wat glansloos uitziet, doe ik een heel klein beetje oil sheen in van het merk Black Sassy. Hij is niet te vettig zoals andere soorten vet of olie voor het haar. Als finishing touch, werk ik de rand van mijn haar af door een beetje gel op te smeren en plat te borstelen. Ik gebruik de styling gel hair polisher van Fantasia. Het bevat geen alcohol en het toont geen "vlokjes" als het opdroogt. Daardoor breekt hij je haar niet. Bovendien geeft hij een mooie glans aan het haar. 
Ontkleurd beschadigd haar (15 jr)

 Omdat mijn moeder niet wist hoe ze mijn haar moest verzorgen heb ik nooit geweten wat voor textuur ik had en dat het heel mooi en gezond kan zijn als je het goed behandelt zonder chemische producten. Al vanaf mijn 7de werd mijn haar door mijn moeder gestijld met een hete ijzeren kam die je op het fornuis moet houden (tegenwoordig hebben we de electrische stijltang). Vanaf mijn 12de heb ik relax in mijn haar gebruikt, en op mijn 14de begon ik te experimenteren met ontkleuring/verven. De ontkleuring maakte ik zelf door Dioxogen (ontsmettingsmiddel voor wonden) en ammonia in poedervorm met elkaar te mixen. Deze bom is natuurlijk nog schadelijker voor je haar dan wat je kant en klaar in de winkel koopt. En al helemaal in combinatie met de relaxer.

Ja, ik weet het. Ik heb mijn haar voor jaren lang mishandeld. Maar hopelijk is het nog niet te laat! 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten